onsdag 17 februari 2010

Varför en blogg?

Denna blogg har kommit till för att Sofie Och Niklas ska få berätta sin historia utan att bli avbrutna.

Sofie och Niklas blev placerade i fosterhem efter att dom varit på ett sk utredningshem tillsammans med sin halvsyster Madde och sina föräldrar.
När utredningen var klar kom man fram till att föräldrarna inte var lämpliga som vårdnadshavare pga missbruk. Det skulle vara bättre för barnen om dom fick komma till fosterhem.
Detta skulle visa sig vara ett mycket dumt och ödesdigert beslut.
Madde 5 år, fick ett efter mycket om och men, komma till sin biologiska pappa och hans nya familj.
Sofie var 1 år och Niklas 2 år när dom fick komma till fosterfamiljen.

Nu är Sofie 22 år och har en söt liten kille på 1 år tillsammans med sin sambo.
Niklas är 23 år och det han har, är en trasig tillvaro med droger och ett sargat inre.

Fosterpappan avtjänar ett fängelsestraff på 3 år för dom övergrepp som han blev dömd för.
Dom övergrepp som han inte blev dömd för sitter kvar i Niklas inre.

Nu ska det påbörjas en process juridiskt för Socialtjänsten som placerade barnen i detta högst olämpliga hem ska ta sitt ansvar.

5 kommentarer:

  1. Hej Lena!

    Har nu ägnat ett par dagar att läsa denna blogg och konstaterat att det ni skriver är fullkomligt vämjeligt. Hur kan en förälder, oavsett vilken typ av förälder man är, biologisk, foster, eller annat, agera på detta sätt. Det som hänt är fullständigt främmande och helt obegripligt.

    Jag är själv förälder och har en underbar son som just fyllt 18. Hur kan man vara så felnavlad i skallen att man utnyttjar ett barn. Det är ju ett beteende som saknar all förankring.

    Enligt min förmening skall dessa straffas på sjusärdeles hårt sätt, men det är inte förenat med svensk lag. Jag tycker bara att det är så vämjeligt och om du frågar mig så har dessa människor absolut inte ens ett existensberättigande. Det är bara så vidrigt. Jag lider verkligen med dessa barn. Dom har berövats möjligheten av sina "föräldrar" att bli lyckliga fungerade människor.

    Folkligt uttryckt. Det är bara helt för djävligt.

    Jag kan inte undgå att reflektera över att om jag skulle beredas möjligheten att vara skribent på denna blogg, så skulle jag göra allt för dessa barn som kommit till skada.

    Det är helt enkelt groteskt och ett uttryck för män som har en långt gången hjärnskada och saknar varje form av verklighetsförankring.

    Om du vill att jag belyser detta på min blogg så skall jag naturligtvis göra det. <Det vore en ynnest.

    SvaraRadera
  2. Hej Roland.
    Ja, det är en förfärlig historia, riktigt hemskt.

    Bloggen får växa i den takt som Sofie och hennes bror orkar med.
    Det tar tid och kraft att bearbeta händelser som man inte så gärna vill minnas.

    SvaraRadera
  3. Ja det förstår jag så väl men vem kan bearbeta sådana händelser. Jag tror inte att barn någonsin blir "hela" efter sådana händelser. Det är bara helt enkelt en livstragedi med fullständigt trasiga människor som blir helt oreparabla.

    SvaraRadera
  4. En hemsk historia - Hoppas verkligen att Sofie och Niklas kan få ett bra liv trots allt det vidriga fosterpappan utsatte de för.

    Man undrar ju om vem som helst kan få bli fosterföräldrar?!?! Det verkar nästan så. Så hemskt att människor gör sånt här mot barn.

    Allt gott till Sofie och Niklas - Hoppas era fortsatta liv blir lättare och att ni får må bra!

    SvaraRadera
  5. Bra att Sofie och Niklas historia får en egen blogg att möjlighet uttrycka sig på, visa hur det kan gå till i verkligheten.

    Bra initiativ lena.


    Leroy

    SvaraRadera